Skip To Content
Opel Kadett D GTE 1984

Kadett D GTE 1984

 
Vuonna 2005 keskellä tavallista työpäivää puhelin piippaa taskussa - tekstiviesti. Avokkini kertoo Opel Club Finlandin nettifoorumilla olevan myynnissä vuoden 1984 Opel Kadett D GTE. Päivä töissä kului auton pyörittelyä mielessä, ja illalla oli pakko tarttua puhelimeen ja soittaa myyjälle.
 
Koeajo

 

On tavallinen keskiviikkoinen työpäivä töissä vuonna 2005 kun puhelin piippaa taskussa tekstiviestin merkiksi. Avopuolisoni kertoo siinä, että Opel Club Finlandin nettifoorumille on tullut myyntiin vuosimallin 1984 Kadett D GTE. Päivä töissä kului autoa mietiskellessä, kunnes illalla oli pakko tarttua puhelimeen ja soittaa sitä myyvälle henkilölle. 20 minuutin puhelun jälkeen saimme sovittua, että tulemme katsomaan autoa seuraavana iltana. Torstai-iltapäivänä suuntasimme 900 Saabimme nokan Raumalle ja koeajamaan Kadettia. Perillä meitä oli vastassa auton silloinen omistaja, noin 40- 50-vuotias mies, jolla auto oli ollut kymmenisen vuotta.

 

Tänä aikana auto oli ollut päivittäisessä ajossa ja sitä oli myös rakenneltu samalla, eli ns. harrastekäyttöauto. Hänen omistuksessaan Kadettista oli korjattu ruostevaurioita, jäykistehitsattu koria, korjailtu pienempiä vikoja sieltä täältä ja lopulta Kadett oli saanut täydellisen ylimaalauksen alkuperäisellä valkoisella värillä. Olipa autoon asennettu paremmat stereolaitteetkin. Omistajan mukaan hän oli pelastanut auton edellisen omistajan jäljiltä, työnjälki olikin hyvää kauttaaltaan. Koeajolla pitkin Rauman katuja autosta ei löytynyt oikeastaan muuta huomautettavaa kuin moottori, joka selkeästi oli jo tiensä päässä. Omistaja kertoikin sen syövän öljyä ja vuotavan sitä reippaasti ulos. Mutta tätä silmällä pitäen hän oli jo peruskorjannut uuden moottorin, joka kuuluisi kauppaan mukaan. Näillä puheilla kaupat sovittiin seuraavalle viikonlopulle.

Viikko kului ja oli uuden reissun aika Raumalle. Omistaja kertoi, että mukana tulee iso kasa osaa mutta silti osien määrä hieman yllätti. Niillä saatiin täytettyä niin kolmiovisen Saabin kuin Kadettin takakontit, penkit kaadettuna, kattoa myöden. Takakontissa tuli myös se uusi moottori vaihdelaatikoineen. Koska auto oli ollut ympärivuotisena käyttöautona niin mukana tuli myös talvirenkaat ja niillä tuli käytyä ajelemassa samana talvena myös jääradalla. Se onkin jäänyt Kadettin viimeiseksi talviajeluksi satunnaisia liikutteluja lukuun ottamatta.
 
Uusi omistaja, uudet kujeet

 

Kadettin ongelmat olivat tiedossa, suurimpana vaihtokunnossa oleva moottori, loput olivatkin sitten lähinnä kosmeettista ja asioita, joita teki mieli parantaa tai muuttaa. Autoon tuli hankittua sen ostamisen jälkeen erinäistä aikakauteen sopivaa tuning-osaa. Pääosin Irmscherin varustetta, jota siihen on saanut Opel-merkkiliikkeestä ostamalla. Eli: Iso etupuskuri, nelivalomaski, takaspoileri, “windsplitsit” etulokasuojien päälle sekä kolmipuolainen nahkaratti. Näiden lisäksi 80-lukuiset Ats:n 16” alumiinivanteet ja tummat takavalot sekä kirkkaat etuvilkut.

 

Pari vuotta ostamisen jälkeen olin siirtämässä autoa tallista ja maskin takaa alkoi nousemaan sinistä savua, moottori vuosi öljyä suoraan kuuman pakosarjan päälle ja se innoitti aloittamaan odottamaan jääneen moottorinvaihdon. Kun moottori oli poissa tieltä, oli järkevää tehdä kunnostus myös konehuoneelle. Rintapellistä löytyi hitsattavaa äänieristeen alta, siinä vaiheessa koko konehuone puhdistettiin pellille asti ja maalattiin auton alkuperäisellä värillä. Myöhemmin moottori sai lievän viritysnokan, säädettävän nokkapyörän, peltipakosarjan sekä paremmin virtaavan 2” Simonsin pakoputkiston. Tämän jälkeen auto on ollut satunnaisesti kesäisin ajossa ja sillä on kierrelty tapahtumia pitkin etelä-Suomea. Pieniä muutoksia tekniikkaan on tehty paremman ajattavuuden ja parempien jarrujen toivossa. Alustaa on päivitetty jämäkämmillä jousilla, iskunvaimentimilla sekä uretaanisilla puslilla. Alkuperäisiä heikkotehoisia jarruja on päivitetty isompiin ja ne ovat peräisin seuraavan sukupolven Kadettista ja sen kiihkeimmästä versiosta eli 16v Gsi-mallista. Taakse on vaihdettu e Kadettin levyjarrulinen taka-akseli. Pääsylinteri ja tehostaja on Vectra a:sta. Lisänä teräspunosletkut ja enemmän lämpöä kestävät jarrunesteet.

Tätä kirjoittaessa Kadett oli viettänyt hiljaiseloa useamman vuoden navetan ylisillä mutta lopulta huhtikuussa 2024 Kadett sai leiman katsastuskonttorilta, edellinen leima rekisteriotteessa oli 30.4.2014. Kesä 2024 on alkanut siis varsin hyvin ja Kadett on saanut kilometrejä mittariin. Sillä on ajeltu työmatka-ajoa päivittäin, viikonloppuisin ja vapaalla hupiajoa, onpa tarkoitus ollut pyörähtää moottoriradoillakin kokeilemassa ajo-ominaisuuksia. Nyt kun auto on taas ajossa, olisi se tarkoitus myös pitää liikenteessä ja käytössä kesäisin. Auto (ja kuski) tykkää kun autolla ajetaan, erästä suomalaista huumoriryhmää mukaillen.

 

Kadett D infoa

 

Kadett D on viides Opelin alemman keskiluokan eli c segmentin Kadett nimeä kantanut Opel ja Opelin ensimmäinen etuvetoinen auto. Ensimmäinen Kadett niminen Opel on esitelty vuonna 1936 ja se oli silloin Opelin pieni auto. Kadettien koot kasvoivat jokaisella mallisukupolvella ja lopulta uusi Corsa A korvasi Kadettin Opelin pienimpänä autona. Kadett D on ollut saatavilla farmarina, hatchbackinä sekä sedanina. Sedanin ja hatchbackin erottaa helpoiten takaluukun koosta ja takaikkunan koosta. Bieber-koripaja on tehnyt Kadettista myös avomallin, joita niitäkin on Suomessa ollut jokunen vuosien varrella. Moottorivaihtoehtoina D-malliin on saanut 1.0 sekä 1.2 ohv moottoreita. 1.3, 1.6 ja 1.8 ovat ohc- moottoreita yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Ja onpa konepellin alle saanut myös vapaastihengittävän 1.6 ohc dieselin.

 

Autoa on myyty Englannissa Vauxhall Astra mk1 nimellä, Astra nimi tuli päätymään myöhemmin myös Opelin mallinimeksi, kun E Kadett poistui myynnistä ja sen korvasi F Astra. Jutun auto on siis Kadett D-malliston lippulaiva. GTE-mallia on saanut neljässä värissä: Punainen, musta, hopea ja valkoinen. Valkoinen on ainoa, jossa on ollut korinväriset puskurit, pisarapeilit sekä 14” alumiinivanteet. Muissa väreissä vanteet olivat hopeat ja puskurit sekä peilit mustaa muovia. Muita eroja perusmalleihin on mm. Korisarja levikkeineen, 14” alumiinivanteet, matalempi alusta, Engelmann-pisarapeilit, sporttisisusta Recaron etupenkeillä, erilainen mittaristo, viisivaihteinen F16 vaihdelaatikko, paksummat kallistuksenvakaajat ja 115hv 18E moottori Boschin Jetronic nelipisteruiskulla. GTE:tä myytiin vain mallivuosina 1983-1984 ja kolme- sekä viisiovisena. Kyseisen auton lisävarusteista sen uutena ostanut lentokapteeni on jättänyt pois sävylasit, kattoluukun, aukeavat takasivuikkunat sekä ajotietokoneen. Epävirallisen tiedon mukaan GTE Kadettia olisi myyty uutena Suomeen 30-40 kappaletta ja lyhyestä valmistusajasta sekä tuplahinnasta perusmalliin verrattuna, ei GTE Kadett ole ollut koskaan kovin yleinen Euroopan eikä Suomen teillä. Nykyään sitä voikin pitää jo harvinaisuutena.

 

Lähteet: https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett

 

Sekä omistajansa kokemukset ja tiedot, jotka kertyneet vuosien varrella.

 

Opel on Pop! Tarinoita Opel autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Opel Club Finlandin kanssa.

https://www.opelclubfinland.fi/