Skip To Content
Akusto

Litiumioniakkujen edut

Pieni, kompakti ja tehokas

Litiumioniakut ovat sähköautojemme sydän. Ne ovat erityisen tehokkaita, ja niiden energiatiheys on muihin akkuihin verrattuna suurin. Tämä tarkoittaa, että ne voivat varastoida eniten energiaa akkukiloa kohden.Litiumioniakuilla on lukuisia etuja: kompaktin kokonsa ansiosta Opel-sähköautoosi mahtuu useampi yksittäinen litiumioniakku. Voit siis matkustaa pidemmälle. Ne vaativat myös vähemmän energiaa jäähdyttääkseen auton akun optimaaliseen käyttölämpötilaan.  Hyvä tietää myös, että akkuihimme ei vaikuta niin sanottu "muistiefekti". Voit ladata sähköautosi akun niin usein kuin haluat - jopa mobiilipikalatauksen avulla - ilman suorituskyvyn heikkenemistä.

Akun elinkaari

Litiumioniakkujen käyttöikä

Riippumattomissa tutkimuksissa arvioidaan, että sähköauton akulla voi ajaa 250 000, jopa 500 000 kilometriä1. Akkujen kestävyys on siis todennäköisesti samaa luokkaa kuin polttomoottoreiden. Siksi annamme sähköautojen akuillemme 8 vuoden takuun eli 160 000 kilometrin ajomatkan. Ja jos reklamaatioon on aihetta, autosi on hetkessä taas käyttövalmis. Opel-jälleenmyyjä voi helposti vaihtaa litiumioniakun.

 

1 Tässä tutkimuksessa käytetyssä keskiarvossa oletetaan 250 000 km:n käyttöikä. Lue artikkeli englanniksi täältä: https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie.pdf

 
Latausjaksot

Opel-sähköauton lataamiseen on monia tapoja. Julkisella pikalatausasemalla1 se voidaan ladata 80 %:iin 30 minuutissa1. Lukuisten muiden latausratkaisujen avulla voit määrittää latausjaksot yksilöllisesti - valitse yksi- tai kolmivaiheinen latausasema (7,4 tai 11 kW).

Onneksi luotettava kotitalouspistorasia (1,8 kW) on saatavilla kaikkialla. Tehosuojattu Suko -pistorasia (3,7 kW) tarjoaa jopa kaksinkertaisen latausnopeuden (noin 20 km:n kantomatka tunnin latausajalla2).

 

1 Teoreettinen arvo on laskettu 337 km:n WLTP-ajomatkan perusteella. DC-latausasemalla (100 kW). Vastaa tyhjän akun lataamista. Latausaika voi vaihdella latausaseman tyypin ja tehon, ulkolämpötilan ja akun lämpötilan mukaan.

2 Arvo viittaa Corsa-e-malliin. Latausaika riippuu muun muassa ajoneuvoon integroidun ajoneuvolaturin (OBC) tehosta, latauskaapelista sekä latausaseman tyypistä ja tehosta.

 
Kapasiteetti
Tarkkaan ottaen jokaisessa sähköautossa on kaksi akkua: toinen vastaa ajamisesta. Ja toinen 12 voltin akku, joka vastaa käynnistyksestä, keskuslukituksesta, sisävaloista ja mittareista - aivan kuten mikä tahansa polttomoottorilla varustettu autokin. 12 voltin akun energia pitää auton toimintakykyisenä jopa noin kuuden viikon seisonnan jälkeen. 
Akun tuotantokustannukset

Litiumioniakkujen valmistuskustannukset ovat laskeneet jyrkästi viime vuosina. Vuonna 2010 hinta oli vielä 600 euroa kilowattitunnilta, mutta vuoteen 2025 mennessä hinnan ennustetaan laskevan noin 83 euroon kilowattitunnilta1. Tämä on yksi syy siihen, miksi myös sähköautomme ovat viime vuosina tulleet edullisemmiksi. Yhdessä ympäristöbonuksen kanssa voit tällä hetkellä hyötyä hinnasta, joka on verrattavissa polttomoottorilla varustetun Opelin hintaan.

 

1 Lisätietoa litiumakkujen hintakehityksestä englanniksi löydät täältä: : https://www.statista.com/chart/23807/lithium-ion-battery-prices/

 
1 Teoreettinen arvo, laskettu enintään 337 km:n WLTP***-ajomatkan perusteella. DC-pikalaturilla (100 kW). Vastaa latausta tyhjästä. Latausaika voi vaihdella latausaseman tyypin ja tehon, latauspisteen ulkolämpötilan ja akun lämpötilan mukaan.

Huolto, vaihtaminen, takuu

Akun kunnossapito

Kun Opel-liike huoltaa sähköautosi, hän tarkistaa akun, latausliitännän, laturit ja kaikki kaapeliliitännät. Sinun ei siis tarvitse itse huolehtia akun huollosta.

Tärkeää sinulle: Saat virallisen akkutodistuksen, jossa vahvistetaan akun enimmäiskapasiteetti. Tämä todistus on olennainen osa autosi jälleenmyyntiarvoa.

 
Akkutakuu
Sähköautoillamme on 8 vuoden tai 160 000 km:n akkutakuu - vähintään 70 % alkuperäisestä latauskapasiteetista tämän ajan tai matkan jälkeen.   

1 Teoreettinen arvo, laskettu enintään 337 km:n WLTP***-ajomatkan perusteella. DC-pikalaturilla (100 kW). Vastaa latausta tyhjästä. Latausaika voi vaihdella latausaseman tyypin ja tehon, latauspisteen ulkolämpötilan ja akun lämpötilan mukaan.

2 Arvo koskee Corsa-e:tä. Latausaika riippuu erityisesti ajoneuvossa olevan laturin tehosta, latauskaapelista sekä käytetyn latausaseman tyypistä ja tehosta.

 


Akut ja kestävä kehitys

Akkujen kierrätys

Kahdeksasta kahteentoista vuoteen kestäneen käytön jälkeen akut voidaan ladata vain 70-80 prosenttiin. Kun akku on teknisesti käyttöiän lopussa sille voidaan antaa toinen elämä. Toinen elämä voi tarkoittaa useita asioita, esimerkiksi kunnostettuja sähköautojen akkuja, jotka varastoivat sähköä aurinkokennojärjestelmistä ja syöttävät sitä takaisin verkkoon tarvittaessa.

Akut kierrätetään vasta toisen elämänsä jälkeen. Vaihtoehtoisesti monet käytöstä poistetuista akuista voidaan yhdistää toisiinsa eräänlaiseksi lohkoakuksi, joka toimii puskurivarastona tuulivoima- ja aurinkopuistoille. 

 
Kestävä kehitys

Opelilla kestävä kehitys alkaa raaka-aineiden hankinnasta ja tuotannosta. Kaikkien ympäristöstandardien noudattaminen on meille itsestäänselvyys. Laadukkaan tuotannon, käsittelyvinkkien ja säännöllisen huollon avulla varmistamme akkujen pitkän käyttöiän.

Kunnostamme käytetyt sähköautojen akut mahdollisimman usein, jotta ekologinen hiilijalanjälkemme pysyy mahdollisimman pienenä. Ensimmäisen elinkaarensa lopussa akut kunnostetaan, jotta niitä voidaan käyttää toisen kerran. Vasta sen jälkeen huolehdimme raaka-aineiden tehokkaasta kierrätyksestä. Opel tekee kaikkensa pitääkseen sähköakkujen ympäristövaikutukset mahdollisimman vähäisinä.

 
Akkujen hävittäminen
Sinun ei tarvitse huolehtia sähköautosi akun hävittämisestä. Koska testaamme akun kapasiteetin aina säännöllisen huollon yhteydessä, meillä on tarkka käsitys siitä, milloin on aika vaihtaa - tai jopa hävittää - akku. 

Tekniikka

Valmistus
Sähköajoneuvot tarvitsevat tuotantoonsa enemmän teknologiametalleja kuin muut ajoneuvot. Erityisesti litium ja koboltti ovat tärkeitä akkujen raaka-aineita. Siksi pyrimme vähentämään raaka-aineiden kysyntää - tuotannon edistyksellisyyden, materiaalitehokkuuden parantamisen ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä kierrätyksen lisäämisen avulla. 
Komponentit ja ominaisuudet

Litiumilla on kaikista metalleista korkein sähkökemiallinen potentiaali, minkä vuoksi litiumioniakkujen energiatiheys on ylivoimaisesti suurin kaikista metalli-ilmajärjestelmistä. Tästä on lukuisia etuja sähköauton kannalta, sillä mitä suurempi energiatiheys, sitä kevyempi akku - samalla varastoidulla energiamäärällä.

Sähköakku painaa 200-700 kg. Energiatiheys vaikuttaa siis suoraan käsittelyyn ja kulutukseen. Gravimetrinen energiatiheys ilmoitetaan muuten kilowattitunteina kilogrammaa kohti (kWh/kg).

 
Kehitys
Jotta olisimme tulevaisuudessa vähemmän riippuvaisia tavarantoimittajista, Kaiserslauternissa sijaitsevaan moottori- ja komponenttitehtaaseemme rakennetaan Gigafactory, joka on Saksan suurin akkutuotantolaitos. Yhdessä Pohjois-Ranskassa sijaitsevan tehtaan kanssa valmistamme täällä miljoona akkua vuodessa vuodesta 2024 alkaen. 

Hyödyllistä tietoa sähköautojen akuista

Mitä akkuja käytetään sähköautoissa?

Sähköautoihin asennetaan litiumioniakkuja.  Julistettu tavoitteemme on tuottaa korkealaatuisia ja samalla edullisia akkuja. Kiinnitämme erityistä huomiota myös kestävyystekijään. Perinteiseen tuotantoon verrattuna asennamme Gigafactoryssa akkuja, joiden hiilidioksidijalanjälki on pienempi.

Kuinka paljon sähköauton akku maksaa?

Jatkuvasta kustannusten laskusta huolimatta akku on edelleen sähköauton kallein komponentti. Akkujemme tuotantokustannukset ovat noin 6 000 euroa. Yhdessä ympäristöbonusten ja houkuttelevien leasing-korkojen kanssa sähköauto on kuitenkin todella edullinen vaihtoehto.

Kuinka kauan sähköauton akku kestää?

Litiumioniakkujen käyttöikä on noin 8-12 vuotta. Tuona aikana voidaan odottaa noin 1500-2500 lataussykliä. Kapasiteetti pienenee iän myötä 70-80 prosenttiin alkuperäisestä arvosta. Tämä riippuu latausmenetelmästä, lataussyklien määrästä ja myös ajotyylistä. Opel antaa akulle 8 vuoden tai vähintään 160 000 km:n takuun.

Miten akut hävitetään?

Sähköautojen akut menettävät latauskapasiteettiaan ajan myötä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne muuttuvat käyttökelvottomiksi. Me Opelilla annamme jokaiselle akulle "toisen elämän". Ne kierrätetään vasta sen päätyttyä.

Et ole vielä löytänyt oikeaa tietoa?

Sähköautot ja latausajat
Lue lisää
Sähköautot ja toimintasäde
Lue lisää
Sähköautot ja toimintasäteen optimointi
Tutustu niihin nyt