Skip To Content
Opel Ascona Sprint

            Opel Ascona Sprint

Miten minusta tuli Opelisti?

 
1990-luvulla työskennellessäni monimerkkikorjaamossa, jossa oli Ford, Mazdan, Opelin ja Saabin merkkihuolto, pääsin ajelemaan silloin suosittujen automerkkien eri malleja työkseni. Samalla pääsin vertailemaan niiden eroja ominaisuuksissa, käytettävyydessä sekä huolto- / korjauskuluissa. Vuonna 1991 päädyin vertailemaan vakavissani Ford Sierra IS:n ja Opel Ascona C 2,0i eroja. Olihan Ford hieman tehokkaampi mutta asentajan silmin muu olikin sitten Opelin puolella vertailussa.

Opel Ascona Sprint

Miten minusta tuli Opelisti?

 
1990-luvulla työskennellessäni monimerkkikorjaamossa, jossa oli Ford, Mazdan, Opelin ja Saabin merkkihuolto, pääsin ajelemaan silloin suosittujen automerkkien eri malleja työkseni. Samalla pääsin vertailemaan niiden eroja ominaisuuksissa, käytettävyydessä sekä huolto- / korjauskuluissa. Vuonna 1991 päädyin vertailemaan vakavissani Ford Sierra IS:n ja Opel Ascona C 2,0i eroja. Olihan Ford hieman tehokkaampi mutta asentajan silmin muu olikin sitten Opelin puolella vertailussa.
 
 

Sitten eräänä viikonloppuna satuin Kehä III:n varrella olleen Opel-jälleenmyyjän EK-Auton pihalla näkemään järkihintaisen Ascona C 2,0i 4D GL -version, josta poikkesin myyjän kanssa keskustelemaan. Moinen auto oli nuorelle silloin iso hankinta, mutta mahdollinen kuitenkin. Lopuksi hinnasta päästiin sopuun, ja auto tuli ostettua. Veljelläni oli silloin B-mallin Ascona, joten pitihän hänelle näyttää, kuinka uudempi malli oli kaikin puolin kehittyneempi. Autosta pidettiin hyvin huolta ja ajettiin reilun vuoden aikana melkein 100 000 km ympäri Suomea. Puolisokin löytyi tällä autolla ja en vieläkään ole varma ihastuiko hän autoon vai minuun… Sitten tulikin perheen perustaminen, ja erilaisten tarpeiden vaatiessa oli seuraavien vuosien aikana farmareita ja tila-autoja monen merkkisiä, mutta aina oli Asconalla paikka sydämessä.

Sitten 2008 vuoden alussa tuli perheeseen tarve toiselle autolle, ja kuinka ollakaan myynnissä olikin samanlainen versio kuin meillä oli aikanaan. Muistot mielessä käytiin kyseistä autoa katsomassa Kauhavalla ja mukaanhan se tuli. Vuoden 2011/2012 talvella tuli myyntiin Joutsenoon tämä musta Opel Ascona Sprint, joka myyjän kehujen mukaan olisi erikoisista erikoisin versio Asconasta. Tätä käytiin Joutsenossa katsomassa -32 asteen pakkasessa ja kun päästiin perille, niin myyjä tokaisi " vain oikea Ascona-mies ajaa tällä kelillä katsomaan tätä autoa toisella Asconalla". Hän kertoi ostaneensa auton Imatran GM-toimipisteen johtajalta vuonna 1989 ja omistaneensa auton siitä asti. Autolla ei ole ajettu talvisin eikä siihen olisi talvirenkaita. Auto on aina säilytetty lämpöisessä autotallissa auringon valolta suojassa suojellakseen auton mustaa maalia. Mukaanhan tämäkin tuli sitten lopulta. Vuonna 2012 sain Opelin maahantuojalta vahvistuksen minun yksilöni erikoisuudesta. He vahvistivat, että maahantuoja olisi 10-20 kpl näitä tilannut, ja minun yksilöni olisi yksi niistä. Vuonna 2014 auton kori käytiin kokonaan läpi poistaen mahdolliset ruosteet ja maalaamalla koko auto uudestaan.

Mikä on sitten tämä erikoinen Opel Ascona C Sprint versio? Tehdas valmisti 1987-1988 erikoiserät Opel Ascona C Irmscher Spint -versiota Saksaan 1399 kpl ja Opel Ascona C Irmscher i200 versiota Sveitsiin 879 kpl sekä Iso-Britaniaan Vauxhall Cavalier MKII Calibre versiota 500 kpl. Suomen maahantuoja tilasi Suomeen tiettävästi noin 20 kpl erän, joista ilmeisesti tämä yksilö olisi ainut enää liikenteessä oleva. Tehtaan valmistamat autot oli varustettu Irmscherin korisarjalla sekä GT:stä tutulla ”ralley twill” sisutuksella sekä maakohtaisilla erikoisvarusteilla. Moottoreina näissä oli joko 20NE (115HP) tai C20NE (115hp) tai 20SEH (130HP). Esimerkiksi Saksan mallissa oli autossa lisävarusteina B-pilarin ja sivuikkunoita kiertävä harmaa koristeteippaus, kierrosluku mittaristossa, 14” GT vanteet, Sportti (CR) versio F16 vaihteistosta, sähkösäätöiset lämmitettävät korin väriset peilit, Irmscherin 4-puolainen ratti, 25mm madallus jousituksessa, Irmscherin takaspoileri sekä Irmscherin sportti pakoputkisto. Suomi versiot olivat 2,0i LS versioista tehtyjä. Tässä yksilössäni on varusteina Irmscher levike sarja, GT:n 14” vanteet (ei kuvassa) Ralley twill (GT) -sisusta, kattoluukku sekä takalasin ritilä.

Vuosittain on SPRINT / i200 / CALIBRE tapaamisia ympäri Eurooppaa, joissa voi nähdä useita kymmeniä näitä erikoisversioita. Erittäin paljon lisätietoa Ascona C -mallista löytyy harrastajien ylläpitämältä sivustolta www.ascona-info.de. Siellä on mm. Avo Ascona -rekisteri, josta näkee minkälaisia versioita, on aikanaan valmistettu, ja kuinka moni niistä on vielä olemassa.

Vuonna 2015 alkoi avo-Ascona kiinnostamaan ja sellainen haettiin sitten Saksasta loppukesästä. Jälkikasvullekin suunniteltiin ensi autoiksi C-mallin Asconoita ja niiden haaliminen perheeseen jatkui. Kun 6. Ascona oli hankittu perheeseen, tuli Vaimolta voimakas viesti. Joka viikon päivälle ei tarvitse omaa Asconaa olla.

Jossain vaiheessa taisi meillä olla Sprintin ja avo-Asconan lisäksi 4D 1,6 Exclusive, 4D 1,8i GLS, 4D 2,0i GL, 2D 2,0GT, 5D 2,0GT automaatti ja ns. latolöytö 2D Ascona GT kera katalysaattorin ja ABS jarruin, mutta tämä viimeisin ei ollut enää liikenteeseen tuleva ollen niin huono kuntoinen. Aikaa myöten Sprint mallia lukuun ottamatta, kaikki yksilöt löysivät uudet omistajat ja tämä avo-Asconakin on sittemmin päätynyt kotimaiseen televisiosarjaan pääosan esittäjän autoksi.

 

Opel on Pop! Tarinoita Opel autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Opel Club Finlandin kanssa.

https://www.opelclubfinland.fi/