WLTP vs. NEDC
WLTP | NEDC | |
---|---|---|
Aloituslämpötila | 14°C | 20-30°C |
Ajosykli | 30 min | 20 min |
Seisahduksia suoritteessa | 13% | 25% |
Ajosyklin pituus |
noin. 23 km |
noin. 11 km |
Nopeus |
Keskiarov: 46.6 km/h Maksimi: 131 km/h |
Keskiarov: 34 km/h Maksimi: 121 km/h |
Ajoteho |
Keskiarov: 7 kW Maksimi: 47 kW |
Keskiarov: 4 kW Maksimi: 34 kW |
Lisävarusteet ja ilmastointi |
Valinnaisvarusteet huomioidaan painon, aerodynamiikan ja virran kulutuksen kannalta. Syklissä ei ylimääräistä painoa tai ilmastointia huomioida. |
Ei huomioida tällä hetkellä. |
WLTP: Realistisemmat kulutuslukemat
Uudessa WLTP-ajosyklissä otetaan huomioon tilanteita, jotka ovat lähempänä tavanomaista ajoa kuin NEDC-standardissa. Uuden ajosyklin avulla on helpompi arvioida auton todellinen kulutus.
Yhdenmukaistettu kevyiden hyötyajoneuvojen kansainvälinen testimenetelmä (WLTP) otettiin käyttöön 1.9.2017 uusille automalleille. 12 kuukautta myöhemmin siitä tuli pakollinen kaikille henkilöautoille ja se korvasi siten aiemmin käytetyn NEDC-menetelmän. Myös WLTP on laboratoriotesti, mutta sen tarkoituksena on antaa asiakkaille paremmin todellista ajokäyttäytymistä vastaavat kulutustiedot ja lisätä avoimuutta.
WLTP-testissä otetaan huomioon seuraavat tekijät:
- todellisuutta paremmin vastaava ajodynamiikka ja ulkolämpötila
- pitempi testimatka
- suuremmat keski- ja huippunopeudet
- vähemmän odottelua
- enemmän jarrutuksia ja kiihdytyksiä
Lisävarusteet vaikuttavat myös WLTP-ajosyklillä määritettäviin lukemiin
Mikä WLTP-ajosykli on?
Mikä WLTP-ajosykli on?
WLTP-ajosykli koostuu useista vaiheista, jotka perustuvat eri puolilta maailmaa kotoisin olevien autoilijoiden jokapäiväisiin ajoprofiileihin. Se on NEDC-menetelmään verrattuna dynaamisempi, siinä on vähemmän pysähdyksiä ja siinä ajetaan suuremmilla nopeuksilla pitempään, joten se vastaa paremmin nykyaikaisia ajotilanteita.
Jokainen tietyn ajoneuvotyypin moottorin ja vaihteiston yhdistelmä testataan sekä taloudellisimmalla että eniten polttoainetta kuluttavalla varustuksella.
WLTP:n käyttöönotto on kasvattanut julkaistuja polttoaineenkulutuslukemia ja CO2-arvoja, mutta ne vastaavat nyt paljon paremmin todellista kulutusta ja todellisia CO2-päästöjä.
-
Mikä WLTP-ajosykli on?
Mikä WLTP-ajosykli on?
WLTP-ajosykli koostuu useista vaiheista, jotka perustuvat eri puolilta maailmaa kotoisin olevien autoilijoiden jokapäiväisiin ajoprofiileihin. Se on NEDC-menetelmään verrattuna dynaamisempi, siinä on vähemmän pysähdyksiä ja siinä ajetaan suuremmilla nopeuksilla pitempään, joten se vastaa paremmin nykyaikaisia ajotilanteita.
Jokainen tietyn ajoneuvotyypin moottorin ja vaihteiston yhdistelmä testataan sekä taloudellisimmalla että eniten polttoainetta kuluttavalla varustuksella.
WLTP:n käyttöönotto on kasvattanut julkaistuja polttoaineenkulutuslukemia ja CO2-arvoja, mutta ne vastaavat nyt paljon paremmin todellista kulutusta ja todellisia CO2-päästöjä.
Euro 6 ja RDE
Testausmenettelyn parametrit | WLTP | RDE |
---|---|---|
Lämpötila |
14°C - 23°C |
3°C - 30°C helpot testausolosuhteet |
Massa |
Tyhjä auto + kuljettaja + 15 kg:n lisäkuorma |
Enintään 90% lisäkuorma |
Kestoaika |
30 minuuttia |
90 - 120 minuuttia |
Reitit |
Määritetty ajosykli |
Vapaavalintainen reitti (taajama, maantie, moottoritie) testin ehtojen puitteissa |
Tosielämän testi
Uuden Euro 6d-TEMP -päästönormin mukaan autojen ilmoitetut päästöt on tulevaisuudessa todistettava vaativammissa testiolosuhteissa. Siksi autojen on täytettävä typpioksidi- (NOx) ja hiukkaspäästöjen raja-arvot uusissa WLTP-laboratorio-olosuhteissa ja ne on vahvistettava myös liikenteessä ajettavassa testissä.
Siksi RDE-testimenetelmä (Real Driving Emissions eli todelliset ajonaikaiset päästöt) ei edellytä tiettyä kiinteää ajosykliä, vaan matka, kiihdytys, ulkolämpötila, tuuliolosuhteet ja liikenneolosuhteet voidaan valita vapaasti määrättyjen tilastollisten rajoitusten puitteissa.