Skip To Content
Latausajat

Sähköautojen latausajasta tiedettävät asiat

Voit helposti laskea sähköautosi latausajan: jaa akun kapasiteetti latausteholla. Mokka-e-mallissa 50 kWh jaettuna 11 kW:lla on 4,5 tuntia. Latausteho ei kuitenkaan ole aina vakio latauksen aikana, joten se voi riippua akun kunnosta.


Mitä eroa on vaihtovirta- ja tasavirtalatauksen välillä?

Ac - vaihtovirta
Jokainen sähköauto voidaan ladata vaihtovirralla. Koska akku voi kuitenkin varastoida vain tasasähköä, ajoneuvoon asennettava laturi muuntaa sähköverkosta tulevan vaihtovirran tasasähköksi. Vaihtovirtalatausasemilla on standardoidut liitännät (Type2-latauspistorasiat), jotka syöttävät yksi- tai kolmivaiheista vaihtovirtaa.  
AC tarkoittaa vaihtovirtaa, sähkövirtaa, jonka suunta vaihtuu jaksoittain. Vaihtovirtalataus soveltuu erityisen hyvin, jos autoa voidaan ladata pidemmän aikaa, esimerkiksi seinäpistorasiassa.
Dc - tasavirta
Auton lataaminen tasavirralla edellyttää niin sanottua pikalatausasemaa. Sisällä oleva muuntaja muuntaa sähköverkon vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC). Tämä tarkoittaa, että sähköä ei tarvitse muuntaa itse sähköautossa, vaan se voidaan siirtää suoraan akkuun. Tämä takaa, että prosessi on paljon nopeampi. 
Tasavirtalataus, joka tunnetaan nimellä pikalataus, on suoritettava erittäin varovaisesti, koska se voi johtaa akun ylikuumenemiseen ja peruuttamattomiin vaurioihin, jos varovaisuutta ei noudateta. Euroopassa CCS-pistoke on tasavirtalatauksen standardi. DC on lyhenne sanoista Direct Current (tasavirta), koska sähkövirta kulkee tasaiseen suuntaan.
Kumpi latausmenetelmä on parempi?

Voit ladata Opel-sähköautosi joko tasavirralla tai vaihtovirralla. Molemmilla on erilaisia etuja: Vaihtovirtalataus on mahdollista lähes kaikkialla, kotitalouksien pistorasioista seinärasioihin ja julkisiin latausasemiin. Ja se on edullisempi verrattuna pikalataukseen. Tasavirtalataus on erityisen käytännöllinen pidemmillä matkoilla.


Tasavirran avulla voit ladata akun 80 prosenttiin vain 30 minuutissa. Voisi myös sanoa, että se on pidennetty kahvitauko, kun olet liikkeellä. Liian tiheä pikalataus voi kuitenkin vahingoittaa akkua - ja se on vastaavasti kalliimpaa.

 

Latausajat yhdellä silmäyksellä

Vertaile eri latauskaapeleiden ja wallbox-laitteiden latausaikoja täällä.

Asioita, jotka on syytä tietää latausajasta

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää?

Se, kuinka kauan sähköautosi lataaminen kestää, riippuu kolmesta päätekijästä: Kuinka täynnä akku on, kuinka suuri se on - ja kuinka paljon lataustehoa on saatavilla. Pikalatausasemalla (DC) voit ladata akun 80 prosenttiin noin 30 minuutissa. 22 kW:n wallboxilla voit ladata Corsa-e:n täyteen 7,5 tunnissa. Asemalla, jossa on 3,7 kW:n teho, se kestää kaksi kertaa kauemmin.

Kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa?

Kaikki riippuu siitä, missä lataat sähköautosi: erityisen halpaa on, jos lataat sen yksityisesti, koska silloin maksat vain kotitaloussähkön keskimääräisen kilowattituntikohtaisen hinnan - 20,00 senttiä (vuodesta 2022). Julkisella latausasemalla (AC) kustannukset ovat 5-10 senttiä minuutilta. Pikalatausasemalla (DC) sinun on laskettava 25-35 senttiä minuutilta.

Mitkä tekijät vaikuttavat latausaikoihin?

Sähköauton lataustehoon voivat vaikuttaa useat tekijät, erityisesti ulkolämpötila ja akun varaustaso, sillä akku on optimoitu noin 20 asteen lämpötilaan. Talvella tai kesällä latausaika voi olla vastaavasti pidempi. Lisäksi latausnopeus on suurempi, kun akku on 20-80 prosenttia ladattu

Etkö löytänyt vielä oikeaa tietoa?

Sähköautot ja latauskustannukset
Lue lisää
Sähköautot ja energiankululutus
Lue lisää
E- ja hybridimallit
Lue lisää