Skip To Content
Opel Kadett A Caravan 1964

            Opel Kadett A Caravan 1964

 
Vuonna 2020 Ilpo löysi netistä autoilmoitussivustolta 1964 Kadett A Caravanin. Edulliseen hintaan kiinnittyneenä hän otti nopeasti yhteyttä myyjään ja sopi auton noudosta vielä saman päivän aikana.
 
Kaupat ja katsastus takaisin liikenteeseen

 

Elettiin perjantaita 14.8.2020, kun Ilpo löysi Kadettin ilmoituksen selaillessaan netin automyyntisivustoa. Huomatessaan auton varsin kohtuullisen hinnan, Ilpo tarttuikin puhelimeen samantien ja sai langan toiseen päähän Kadettia myyvän laappeenrantalaismiehen. Ilpo onnistui olemaan ensimmäinen soittaja ja lyhyehkön puhelun aikana auton kunnosta muodostui sen verran hyvä kuva, että Ilpo ilmoitti saapuvansa vielä saman päivän aikana noutamaan auton. Tämä johti siihen, että oli marssittava oman pomon juttusille ja ilmoitettava että tuli pakollinen este ja työpäivä jää lyhyeksi. Seuraava vaihe oli hakea traileri omalta kylältä ja suunnata pakun nokka kohti Itä-Suomea.

 

Perillä Lappeenrannassa omakotitalon pihalla odotteli vaaleansininen farmari Kadett. Autoa kierrellessä kunto osoittautui sellaiseksi kuin myyjä oli sen kuvannutkin, oikeastaan jopa hieman paremmaksi. Pieniä vikoja löytyi, mutta ei mitään suurempaa. Akkua ei ollut, joten käyntiin autoa ei päässyt kokeilemaan, mutta moottori todettiin pyöriväksi. Kadett miellytti Ilpoa, joten kaupat saatiin käteltyä ja auto vedettiin trailerin kyytiin; matka kotiin saattoi alkaa. Kotona sormet syyhysivät päästä auton kimppuun ja huollot alkoivatkin samana iltana. Polttoainelinjojen puhdistus, polttoainevuodon korjaus, akku paikalleen, nesteiden sekä öljyjen vaihdot, jarruille riitti pääsylinterin tiivisteen vaihto, kaasuttimen kiihdytyspumpun kalvon korjaus, valojen toiminnan tarkastus. Näillä korjauksilla Kadett sai leiman konttorilta puhtain paperein ensimmäisen kerran vuosikymmeniin, tarkkaa tietoa ei ole milloin Kadett oli ollut edellisen kerran liikenteessä.

Katsastuksen jälkeinen elämä

 

Kadett on katsastuksen jälkeen ollut kesäkäytössä, sillä on kierretty lähialueiden harrastetapahtumissa ja ajeltu kesäpäivinä syömään jäätelöä. Pisin reissu on päiväreissu Forssan Pick-Nickissä josta matkaa kertyi mittariin noin 200 km. Teknisesti auto on toiminut hyvin, pieniä korjauksia on toki ollut niin kuin vanhalta autolta voi odottaakin. Osia on löydetty kotimaasta, Kadettin synnyinmaasta ja osa on sorvattu itse tarpeen mukaan.

 

Kadettin ulkoasu on pidetty tarkoituksella alkuperäisenä ja pienet kolhut sekä ruosteläikät on jätetty tarkoituksella eikä autoa ole lähdetty entisöimään. Omistajan mukaan historia saa näkyä koska se tekee autosta ainutlaatuisen. Tulevaisuudessa Kadett tulee jatkamaan rattoisia eläkepäiviään ja pääsee ulkoiluttamaan tassujaan omistajan niin halutessa.

Tekniikkaa ja yleistä Kadett a-mallista

 

A Kadettia on valmistettu vuosina 1962-1965 jolloin niitä valmistui 694512 kappalettan Näistä farmareita oli 126616 kappaletta. Moottorina Kadettissa on 1.0 litrainen työntötankomoottori, voimat välittyvät taka-akselille 4-portaisen manuaalivaihteiston välityksellä. Autoa on saanut kolmena eri korimallina: sedan, coupe ja farmari. Kadettista on tehty myös avomalli eurooppalaisen koripajan toimesta. Sedanista on ollut saatavilla perus n-malli ja muutaman hevosvoiman tehokkaampi sekä paremmilla varusteilla oleva Super.

 

Nuorempi yleisö voi tunnistaa a Kadettin Top Gear tv-ohjelmasta Richard Hammondin Oliverina. Tämän kyseisen Kadettin ensimmäinen omistaja on Lappeenrantalainen Vieno Piela ja nykyinen omistaja on auton toinen rekisteriin merkitty omistaja. Auton historiaa on selvitelty automobiilikerhoilta ja kantakortistoista, lopulta tieto autosta löytyi Kymen-automobiiliharrastajilta.

 

Opel on Pop! Tarinoita Opel autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Opel Club Finlandin kanssa.

https://www.opelclubfinland.fi/