Sähköautot: tekniset perustiedot
Sähkömoottori yksinkertaisesti selitettynä
Sähkömoottorin yksityiskohdat
Mielenkiintoista tietoa sähköautoista
Miten sähkömoottori toimii?
Sähkömoottori muuntaa sähkövirran liike-energiaksi. Ja se tekee sen paljon tehokkaammin kuin polttomoottorilla varustettu auto. Hybridissä sähkömoottori tukee polttomoottoria, mikä takaa alhaisemman polttoaineenkulutuksen.
Polttomoottoriin verrattuna sähköauton moottori on rakenteeltaan paljon yksinkertaisempi - ja myös kevyempi. Sen sisällä muuttuvat magneettikentät muunnetaan liikkeeksi. Tarkemmin sanottuna kiinteästi integroidut staattorit eli magneetit vaihtavat jatkuvasti napojaan akusta saatavan energian ansiosta. Roottori, joka istuu keskellä tai staattorissa, eli toisessa magneetissa, vetää ja hylkii siten vuorotellen puoleensa ja hylkii itseään. Tämä saa sen pyörimään ja saa lopulta pyörät liikkeelle.
Minkä tyyppisiä sähköisiä ajoneuvoja on olemassa?
On olemassa sähköautoja (BEV), pistokehybridejä (PHEV) ja hybridejä (HEV). Hybrideissä on polttomoottori, jota sähkömoottori tukee. Tämä latautuu ulkoisesta virtalähteestä pistokehybridien tapauksessa ja rekuperoinnin (jarrutusenergian talteenotto) avulla täyshybridien tapauksessa. Akkukäyttöisiä ajoneuvoja, joissa on lisäksi pieni polttomoottori ja generaattori, kutsutaan kantaman pidentäjiksi. Tällöin polttomoottori alkaa vain tuottaa lisäsähköä akkua varten.
Kaikissa Opel-sähköautoissa on litiumioniakku, koska tämä materiaali on nopein, runsain ja tilavin ladattava materiaali. Sähköauton akku koostuu yksittäisistä moduuleista, jotka voidaan vaihtaa yksitellen ja jotka puolestaan koostuvat monista akkukennoista. Mitä enemmän moduuleja, sitä suurempi on auton toimintasäde. Nykyaikaiset järjestelmät perustuvat niin sanottuihin pussiakkuihin", jotka ovat rakenteeltaan matkapuhelinakkujen kaltaisia. Tämän niin sanotun suurjänniteakun lisäksi on myös 12 voltin akku, joka syöttää ajoneuvon elektroniikkaa.