Skip To Content
Energiankulutus

Sähköautojen sähkönkulutus

Selvitä, kuinka edullista sähköauton lataaminen on, mitkä ovat sen edut polttomoottoriin verrattuna ja miten voit vähentää sähkönkulutusta

Näin energiatehokkaita sähköautot ovat

Sähköauto saa pisteitä muun muassa ajotehokkuudestaan: sähkömoottori muuntaa noin 80 prosenttia syötetystä energiasta liikkeeksi. Jos mukaan lasketaan häviö, joita syntyy akun lataamisessa ja sähkön toimittamisessa, saadaan 64 prosentin hyötysuhde. Tämä tarkoittaa, että sähköauto on noin kolme kertaa niin tehokas kuin perinteisellä polttomoottorilla varustettu ajoneuvo - bensiinimoottorin hyötysuhde on vain noin 20 prosenttia normaaleissa ajo-olosuhteissa.

Sähkönkulutus verrattuna bensiinin kulutukseen.

Jos sähköauton voi ladata edullisesti kotona, voi matkustaa 100 kilometriä paljon edullisemmin kuin polttomoottorilla. Esimerkiksi 50 kWh:n akulla varustetun Opel Corsa-e -auton lataaminen maksaa nykyisillä sähkön hinnoilla vuonna 2023 noin 10,00 euroa - ja on siten huomattavasti halvempaa kuin polttomoottorin tankkaaminen.


Yleisesti ottaen sähköauto on paljon tehokkaampi kuin bensiinimoottori. Jälkimmäinen vaatii noin kolminkertaisen määrän energiaa samaan matkaan. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että polttomoottoreiden hyötysuhde on paljon alhaisempi - suuri osa autossa palamisen aikana syntyvästä energiasta yksinkertaisesti häviää.

Kuinka paljon sähköä oma latausasema kuluttaa?

Lataamisella omalla latausasemalla on lukuisia etuja, sillä siitä ei aiheudu ylimääräistä perusmaksua eikä mittarikustannuksia. Sähköauton osuutta kotitalouden kokonaissähkönkulutuksesta ei kuitenkaan voi helposti seurata laskusta. Toisaalta voit valita vapaasti sähköntarjoajasi ja pyrkiä pitämään latauskustannukset mahdollisimman alhaisina. Odotettavissa olevat kokonaiskustannukset riippuvat paitsi autosi akusta myös sähkötariffistasi.

Näin paljon sähköauton lataaminen maksaa.

Jos lataat sähköautosi omassa kotilatausasemassasi, maksat vain kotitaloussähkön keskimääräisen kilowattituntikohtaisen hinnan eli 20,00 senttiä (vuodesta 2022 alkaen). Julkisilla latausasemilla hinta on vastaavasti korkeampi: vaihtovirta (AC) maksaa noin 5-10 senttiä minuutilta, tasavirtaisella pikalatausasemalla on varauduttava jopa 49 senttiin minuutilta.

Optimoi kantama

Näin voit vähentää sähköautosi energiankulutusta

Sähköauton kulutus ilmoitetaan kilowattitunteina (kWh) 100 kilometriä kohden. Opel Corsa-e:n keskikulutus (WLTP) on 16,8 kWh, Opel Mokka-e:n 17,4 kWh.


Todellinen kulutus riippuu kuitenkin useista tekijöistä: henkilökohtaisesta ajotyylistäsi (kuinka usein kiihdytät), reitin luonteesta (mäkiset tieosuudet vai tasainen maasto), ulkolämpötilasta (talvi vai kesä), lämmityksen ja ilmastoinnin käytöstä sekä mahdollisesta lisäpainosta (kuinka monta henkilöä autossa on).


Hyvä asia on, että voit nähdä nykyisen kulutuksen milloin tahansa matkan aikana - ja on olemassa erilaisia tapoja vähentää sitä ja siten säästää sähkökustannuksissa. Muuten, EU:ssa voimassa oleva WLTP-arvo - tai Yhdysvalloissa EPA-arvo - antaa realistisen arvion toimintasäteestä.

Lämmitys ja energiankulutus

Lämmitys on yksi sähköauton suurimmista energiankuluttajista. Talvella toimintasäde voi siksi pienentyä noin 10-30 %. Ääritapauksissa jopa enemmän, varsinkin jos jäähtynyt sähköauto on lämmitettävä useita kertoja päivässä lyhyitä matkoja varten. On kuitenkin olemassa muutamia tapoja, joilla voit torjua tätä vaikutusta: Käytä Opel Connect -sovellusta lämmittääksesi Opel-sähköautosi ennen liikkeelle lähtöä, kun se on vielä kytketty sähköverkkoon - silloin tämä energia ei tule käyttöakusta. Käytä kiertoilmaa tai vaikka vain istuinlämmitystä ajon aikana - tämä kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa.

 


Ratkaiseva tekijä: akku.

Sähkönkulutus akkutuotannossa

Sähköautojen tuotannossa akun tuotanto on tärkein tekijä. Tämän lisäksi ne ovat kuitenkin kiistatta ympäristö- ja ilmastoystävällisempiä kuin bensiini- tai dieselautot.
Vihreän sähkön yleistyessä tuotannon energiatasapaino paranee kuitenkin tulevaisuudessa yhä enemmän. Myös akkujen toinen käyttöikä ja myöhempi kierrätys vaikuttavat osaltaan niiden myönteiseen ilmastotasapainoon. Ja jos lataat Opel-sähköautosi yksinomaan vihreällä sähköllä, voit jopa antaa oman positiivisen panoksesi.

 

Suurin energiatiheys: litiumioniakku.

Sähköauton toimintasäde määräytyy ensisijaisesti akun kapasiteetin mukaan. Kaikissa Opelin sähköautoissa on litiumioniakut, koska niiden energiatiheys on muihin akkuihin verrattuna suurin. Tämä tarkoittaa, että ne voivat varastoida eniten energiaa akkukiloa kohden. Muuten, litiumioniakkujemme kapasiteetti vaihtelee 50 ja 75 kWh välillä.
Koska sähköautojen akkujen energiatiheys on jo kaksinkertaistunut viimeisten 10 vuoden aikana, voimme odottaa, että sähköautot pystyvät tulevaisuudessa ajamaan vielä pidemmälle.

Lisää virrankulutuksesta

Kuinka paljon sähköauto kuluttaa 100 km:llä?

Sähköauton energiankulutus riippuu ajotyylistäsi, ulkolämpötilasta, reitin luonteesta ja kuormituksesta. WLTP-arvo, joka perustuu jokapäiväisiin ajo-olosuhteisiin, antaa kuitenkin hyvän ensivaikutelman. Opel Corsa-e:n kulutus on noin 16,8 kWh/100 km (WLTP).

Kuinka paljon maksaa sähkön "tankkaaminen"?

Kaikki riippuu siitä, missä lataat sähköautosi: voit ladata sen erityisen edullisesti kotona, koska siellä maksat nykyistä sähkön hintaa 10,00 senttiä/kWh kilowattitunnilta (2023). Jos lataat 50 kWh:n akkua käyttävän Opelisi täyteen, se maksaa sinulle 5,00 €. Lataaminen julkisilla pikalatausasemilla on kalliimpaa. Täällä sinun on laskettava jopa 49 sentin/kWh:n kustannukset, mikä on noin 25 € akun lataamisesta. Tämä on silti huomattavasti halvempaa kuin bensiiniauton tankkaaminen.

Kuinka monta kw sähköauto voi varastoida?

Se, kuinka paljon sähköautosi voi ladata, riippuu akun kapasiteetista: Opel tarjoaa 50 kW:n ja 75 kW:n akkuja. Nopein tapa tankata ne on pikalatausasemalla, jossa on tasavirtaa. Mutta myös vaihtovirralla nopeudessa on eroja latausasemasta - ja myös akun varauksesta - riippuen. Jos se on jo ladattu 20-80 prosenttiin, lataus on nopeampaa. Samoin, jos se ei ole merkittävästi kylmempi tai kuumempi kuin 20 astetta.

Kuinka monta kw sähköauto varastoi yhdellä latauksella?

Se, kuinka monta kilowattia sähköauto varastoi ladatessaan, riippuu virtalähteestä ja siihen sopivasta latauskaapelista: jos lataat sitä yksivaiheisella seinärasialla, se varastoi 3,7 tai 4,6 kW, kolmivaiheisella seinärasialla 11 tai jopa 22 kW. Pikalatausasemilla sähköautosi vastaanottaa 50 tai jopa yli 100 kW tasavirtaa, mikä tarkoittaa, että akku latautuu 80 prosenttiin noin 30 minuutissa.

Etkö löytänyt vielä oikeaa tietoa?

Sähköautot ja latauskustannukset
Lue lisää
Sähköautot ja toimintasäde
Lue lisää
E- ja hybridimallit
Lue lisää