Sähköautojen sähkönkulutus
Selvitä, kuinka edullista sähköauton lataaminen on, mitkä ovat sen edut polttomoottoriin verrattuna ja miten voit vähentää sähkönkulutusta
Näin energiatehokkaita sähköautot ovat
Sähkönkulutus verrattuna bensiinin kulutukseen.
Jos sähköauton voi ladata edullisesti kotona, voi matkustaa 100 kilometriä paljon edullisemmin kuin polttomoottorilla. Esimerkiksi 50 kWh:n akulla varustetun Opel Corsa-e -auton lataaminen maksaa nykyisillä sähkön hinnoilla vuonna 2023 noin 10,00 euroa - ja on siten huomattavasti halvempaa kuin polttomoottorin tankkaaminen.
Yleisesti ottaen sähköauto on paljon tehokkaampi kuin bensiinimoottori. Jälkimmäinen vaatii noin kolminkertaisen määrän energiaa samaan matkaan. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että polttomoottoreiden hyötysuhde on paljon alhaisempi - suuri osa autossa palamisen aikana syntyvästä energiasta yksinkertaisesti häviää.
Kuinka paljon sähköä oma latausasema kuluttaa?
Näin paljon sähköauton lataaminen maksaa.
Optimoi kantama
Näin voit vähentää sähköautosi energiankulutusta
Sähköauton kulutus ilmoitetaan kilowattitunteina (kWh) 100 kilometriä kohden. Opel Corsa-e:n keskikulutus (WLTP) on 16,8 kWh, Opel Mokka-e:n 17,4 kWh.
Todellinen kulutus riippuu kuitenkin useista tekijöistä: henkilökohtaisesta ajotyylistäsi (kuinka usein kiihdytät), reitin luonteesta (mäkiset tieosuudet vai tasainen maasto), ulkolämpötilasta (talvi vai kesä), lämmityksen ja ilmastoinnin käytöstä sekä mahdollisesta lisäpainosta (kuinka monta henkilöä autossa on).
Hyvä asia on, että voit nähdä nykyisen kulutuksen milloin tahansa matkan aikana - ja on olemassa erilaisia tapoja vähentää sitä ja siten säästää sähkökustannuksissa. Muuten, EU:ssa voimassa oleva WLTP-arvo - tai Yhdysvalloissa EPA-arvo - antaa realistisen arvion toimintasäteestä.
Lämmitys ja energiankulutus
Lämmitys on yksi sähköauton suurimmista energiankuluttajista. Talvella toimintasäde voi siksi pienentyä noin 10-30 %. Ääritapauksissa jopa enemmän, varsinkin jos jäähtynyt sähköauto on lämmitettävä useita kertoja päivässä lyhyitä matkoja varten. On kuitenkin olemassa muutamia tapoja, joilla voit torjua tätä vaikutusta: Käytä Opel Connect -sovellusta lämmittääksesi Opel-sähköautosi ennen liikkeelle lähtöä, kun se on vielä kytketty sähköverkkoon - silloin tämä energia ei tule käyttöakusta. Käytä kiertoilmaa tai vaikka vain istuinlämmitystä ajon aikana - tämä kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa.
Ratkaiseva tekijä: akku.
Sähkönkulutus akkutuotannossa
Sähköautojen tuotannossa akun tuotanto on tärkein tekijä. Tämän lisäksi ne ovat kuitenkin kiistatta ympäristö- ja ilmastoystävällisempiä kuin bensiini- tai dieselautot.
Vihreän sähkön yleistyessä tuotannon energiatasapaino paranee kuitenkin tulevaisuudessa yhä enemmän. Myös akkujen toinen käyttöikä ja myöhempi kierrätys vaikuttavat osaltaan niiden myönteiseen ilmastotasapainoon. Ja jos lataat Opel-sähköautosi yksinomaan vihreällä sähköllä, voit jopa antaa oman positiivisen panoksesi.
Suurin energiatiheys: litiumioniakku.
Koska sähköautojen akkujen energiatiheys on jo kaksinkertaistunut viimeisten 10 vuoden aikana, voimme odottaa, että sähköautot pystyvät tulevaisuudessa ajamaan vielä pidemmälle.