Skip To Content
Kotilataus

Kotitalouksien latauspisteet

Opelilla teemme sähköauton lataamisesta mahdollisimman kätevää tehokkailla ja helppokäyttöisillä latausjärjestelmillämme. Esimerkiksi kotilatausasema on turvallisin, nopein ja kätevin ratkaisu sähköauton lataamiseen kotona.

Lataaminen kotona

Sähköauton lataaminen kotona on yksinkertaisesti käytännöllistä - mutta muutamien asioiden on oltava kunnossa: esimerkiksi kotilatausaseman asentamisen on oltava mahdollista. Erityisen hyvin tähän soveltuu tietysti koti, jossa on oma autotalli. Jos käytettävissä on aurinkojärjestelmä, autotalliin voidaan tuottaa jopa sähköä - näin teet autosta erityisen ympäristöystävällisen. Vaikka autotallia tai autokatosta ei olisikaan, seinälaatikon voi asentaa, mutta se on suojattava sateelta ja turvattava laittomalta käytöltä.


Kerrostaloissa lataaminen voi olla hankalampaa: kun käytössä ei ole autotallia, jossa olisi sähköliitäntää, voit käyttää sähköä kotitalouspistorasiasta. Latausprosessit kestävät kuitenkin pidempään, eikä sen pitäisi olla pysyvä ratkaisu - ja jatkojohdon asunnolle laskeminen on hankalaa ja mahdollisesti vaarallista.


Tässä tapauksessa kannattaa tarkistaa, voiko pysäköintipaikan välittömään läheisyyteen asentaa seinärasian. Vinkki: Joissakin kaupungeissa tai kunnissa on mahdollista hakea latauslaitteita kadulla olevasta suurjänniteliittymästä.


Jos sähköauton lataamiseen ei ole mahdollisuutta kotona tai autotallissa - ei myöskään ongelma. Latausasemien määrä kasvaa kaikkialla Euroopassa.

 
Lataus kotipistorasiasta

Helpoin tapa ladata sähköautosi kotona on kytkeä se tavalliseen pistorasiaan - Opelisi latautuu tällöin noin 30 tunnissa. Käytännöllinen asia on se, että pistorasian avulla sinulla on aina latausmahdollisuus lähelläsi - vaikka olisitkin esimerkiksi ystävän luona.

Parempi tapa ladata sähköautosi on kuitenkin 3-vaiheinen kotilatausasema. Tämä lataa Opelisi akun noin 5 tunnissa. Tällä hetkellä ei ole olemassa nopeampaa ja turvallisempaa tapaa ladata autoasi kotona, koska tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu tälle jatkuvalle teholle.

 
Kotilatausasema vs. älykäs Kotilatausasema
Jos haluat ladata sähköautosi nopeammin ja turvallisemmin kuin kotitalouspistorasiasta, paras ratkaisu on kodin vaihtovirtalatausasema, niin sanottu kotilatausasema. Voit valita kotilatausasema ja älykkään kotilatausasema välillä. kotilatausasema toimivat Plug & Play -periaatteella, sillä Autostart-tilan ansiosta ne voidaan ottaa käyttöön heti ja niitä on myös helppo käyttää. Smart kotilatausasema tarjoaa sinulle lisätoimintoja, esimerkiksi voit jakaa sen muiden kanssa, hallita vastaavia käyttöoikeuksia ja suunnitella latausajat etukäteen.
 

Latausprosessi

Pikalatausasemilla voit ladata Opel-sähköautosi akun jopa 80 prosenttiin puolessa tunnissa. Täydellinen ratkaisu pidemmille matkoille, sillä lyhyen pysähdyksen jälkeen voit jatkaa matkaa nopeasti. Jos lataat autosi yön yli - tai päivällä töissä - pikalataus ei ole tarpeen. Silloin akku latautuu myös hellävaraisemmin.

Se kuulostaa vielä tulevaisuudelta, mutta induktiivisen latauksen kehittäminen on jo käynnissä. Se, mikä on jo nyt yleistä älypuhelimissa, on pian mahdollista myös sähköajoneuvoissa. Sinun tarvitsee vain ajaa auto induktiiviselle latauspinnalle, ja latausprosessi alkaa. Siihen asti Opel tarjoaa kuitenkin jatkossakin kaapeli- ja wallbox-ratkaisuja, jotka mahdollistavat yksinkertaisen ja intuitiivisen latauksen kotona ja tien päällä.

Latausjärjestelmät

Sähköautoa ladattaessa tehdään ero tasavirran (DC) ja vaihtovirran (AC) välillä. Tasavirtaa käytetään pikalatauksessa. Tämä on erityisen käytännöllistä, jos haluat välttää pidempiä pysähdyksiä, sillä sähköauton akku voidaan ladata 80 prosenttiin noin 30 minuutissa.

Vaihtovirtaa käytetään tavalliseen lataukseen. Sitä käytetään kaikkialla Euroopassa kotitalouksien sähköliitännöissä, ja se sopii erinomaisesti sähköautojen lataamiseen.
Sähköauton akku voi periaatteessa ottaa vastaan vain tasavirtaa, joten sähköverkosta tuleva vaihtovirta on muunnettava etukäteen.

Lisäksi tehdään ero yksivaiheisen ja kolmivaiheisen latauksen välillä. Yksivaiheinen on kotitalouksien sähköverkko suojapistorasioineen. Sen keskimääräinen latausteho on 2,3 kW 230 V:n jännitteellä ja 16 A:n virranvoimakkuudella. Sähköauton nopeaan lataamiseen tarvitaan kuitenkin vähintään 3,7 kW:n teho. Tätä tarkoitusta varten on olemassa kolmivaihepistorasioita. Näiden jännite on enintään 400 V ja virranvoimakkuus 16 A tai 32 A. Latausteho on tällöin 11 kW:n ja 32 kW:n välillä. Latausteho on 11 kW:n ja 22 kW:n välillä.
CEE-standardin mukaan yksivaiheiset pistorasiat ovat sinisiä ja kolmivaiheiset pistorasiat punaisia. Niin sanotut tyypin 2 pistorasiat ovat nyt EU:n laajuinen standardi. Vastaava ns. Mennekes-pistoke mahdollistaa sähköautojen 1- ja 3-vaiheisen latauksen.

Tulevaisuuden aiheena on niin sanottu kaksisuuntainen lataus, jota varten tarvitaan erityisiä seinärasioita. Tällöin energianvaihto tapahtuu kahteen suuntaan. Jos auto on ladattu eikä sillä ajeta, akun energiaa voidaan käyttää kotitalouden sähkönsyöttöön - tai syöttää takaisin verkkoon.

Myös tämä voisi kiinnostaa sinua

Yhä enemmän latauspaikkoja
Suomessa on yhä enemmän julkisia latauspisteitä useilta eri palveluntarjoajilta. Erityisesti kaupungissa lataaminen on yhä mutkattomampaa. Ostoskeskuksissa, parkkihalleissa ja yhä useammilla julkisilla pysäköintipaikoilla on latausasemia. Tämä tekee sähköauton hankinnasta nyt kiinnostavan myös niille, joilla ei ole kotona omaa latausmahdollisuutta. 
Millaisia kustannuksia voit odottaa latauksen yhteydessä?
Voit ladata sähköautosi kotona erityisen edullisesti, sillä silloin maksat sillä hetkellä voimassa olevan sähkön hinnan kilowattitunnilta. Latausnopeus riippuu latausasemasta ja käytetystä latauskaapelista. Esimerkki: Jos lataat Opel Corsa-e -autosi 50 kWh:n akun täyteen, se maksaa noin 10 euroa (riippuen sähkön hinnasta)- ja on siten paljon edullisempaa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen. 
Julkisessa latauspisteessä kustannukset riippuvat energiantoimittajan tai -palveluntarjoajan hinnoista. ABC:n latauspisteissä sovelletaan tällä hetkellä seuraavia hintoja: AC-latausasemat: 0,22 €/kWh, tasavirtalatausasemat: 0,31 €/kWh.
Miten latausaika määrittyy
Opelin sähköauton lataus kolmivaiheisella pikalatausasemalla kestää noin 30-45 minuuttia (20% - 80%). Kolmivaiheinen lataus on mahdollista myös kotona kotilatausasemasta - jopa 11 kW:n teholla. Kesto: noin 5 tuntia. 1-vaiheisessa 7,4 kW:n latauksessa akku latautuu täyteen noin 8 tunnissa. Kotitalouspistorasiassa koko latausprosessi kestää jopa 30 tuntia, mutta tämän pitäisi olla vain hätäratkaisu. 
Latausaika ei riipu vain valitsemastasi latausasemasta - vaan myös siitä, miten ajat sähköautoa. Suuret nopeudet, voimakas kiihdytys ja voimakas jarrutus rasittavat järjestelmää. Kun auto saapuu latausasemalle "kuumana", latausteho on tämän seurauksena aluksi pienempi. Sama ilmiö voidaan muuten havaita myös pakkasessa. Molemmissa tapauksissa latausteho voidaan optimoida hyvällä lämpötilanhallinnalla, mutta se vaatii energiaa, joka tässä tapauksessa tulee latausasemalta. Tämä pidentää hieman latausaikaa.
Kulutus mitataan kwh:na
Sähköauton kulutus riippuu monista eri tekijöistä - ajotyylisi on yksi niistä, mutta myös lataus, henkilömäärä ja lämmityksestä, ilmastoinnista jne. johtuva virrankulutus ajoneuvossa. Kulutus mitataan kilowattitunteina - esimerkiksi Opel Corsa-e kuluttaa 17 kWh/100 km. Polttomoottoreihin verrattuna "tankkauskustannukset" ovat huomattavasti alhaisemmat. 

Jotta voi verrata sähköauton moottoria polttomoottoriin, jonka käyttövoimat ilmaistaan litroina, on tunnettava polttoaineiden lämpöarvo: Nämä ovat 8,4 kWh/l bensiinille ja 9,8 kWh/l dieselpolttoaineelle - nämä ovat keskiarvoja, koska polttoaineiden tarkka koostumus vaihtelee.


Yksi asia on selvä: sähköauto kuluttaa paljon vähemmän energiaa verrattuna polttomoottoriautoon. Tähän on useita syitä: sähköinen voimalinja on energiatehokkaampi - polttomoottorin hyötysuhde on paljon alhaisempi, koska suuri osa autossa palamisen aikana syntyvästä energiasta menetetään hukkalämpönä.

Hyödyllistä tietoa kotilatauksesta

Miten sähköauton lataaminen toimii?

Sähköauton akku voi ottaa vastaan vain tasavirtaa (DC), joten sähköverkosta tuleva vaihtovirta (AC) on muunnettava. Jos tämä tapahtuu auton sisäisen laturin kautta, sitä kutsutaan vaihtovirtalataukseksi. Jos tämä tapahtuu latausasemassa olevan tasasuuntaajan avulla, sitä kutsutaan tasavirtalataukseksi. 

Vaihtovirtalatauksessa käytettävissä oleva latausteho voidaan laskea tämän kaavan mukaan: Latausteho = vaiheet x jännite (V) x virranvoimakkuus (A). Ratkaisevia tekijöitä ovat siis käytettävissä oleva verkkojännite, ampeerimäärä ja se, käytetäänkö yksi- vai kolmivaiheista latausta.  

Miten voin ladata sähköautoni kotona?

Paras tapa ladata sähköauto kotona on AC-seinärasia. Sen energiansiirtonopeus on suurempi (jopa 11 kW) kuin tavallisen kotitalouspistorasian.

Voiko sähköauton ladata kotipistorasiasta?

Vaihtovirta muunnetaan tasavirraksi suoraan autossa. Pitkällä aikavälillä lataaminen kotitalouspistorasioissa ei kuitenkaan ole suositeltavaa, koska niitä ei ole suunniteltu näin korkealle jännitteelle.

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää?

Akun latausaika riippuu luonnollisesti useista eri tekijöistä. Pikalatausasemalla voit ladata sähköauton 80 prosenttiin noin 30 minuutissa. Kolmivaiheisella 11 kW:n wallboxilla koko latausprosessi kestää noin 5 tuntia. Yksivaiheisessa kotitalouspistorasiassa se kestää noin 30 tuntia.

Kuinka usein sähköautoa pitää ladata?

Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon ajat - ja ajotyylistäsi. Jos ajat energiaa säästävällä tavalla, Opel-sähköautolla voi ajaa noin 330 km. Suomalaiset ajavat keskimäärin vain 40 kilometriä päivässä. Jos matkustat paljon työmatkoja, voit aina ladata auton yöllä, jotta se on valmiina seuraavaa päivää varten. Muuten on suositeltavaa pitää akun varaustaso aina välillä 20-80 % akun säästämiseksi.

Missä voit ladata sähköauton?

Kotona paras paikka on kotilatausasema. Ystävien luona . Maantiellä lähes 7 700 latausasemalla.

Et vielä löytänyt oikeaa tietoa?

Sähköautot ja latausvarusteet
Lue lisää
Sähköautot ja wallboxit
Lue lisää