Kotitalouksien latauspisteet
Opelilla teemme sähköauton lataamisesta mahdollisimman kätevää tehokkailla ja helppokäyttöisillä latausjärjestelmillämme. Esimerkiksi kotilatausasema on turvallisin, nopein ja kätevin ratkaisu sähköauton lataamiseen kotona.
Latausprosessi
Pikalatausasemilla voit ladata Opel-sähköautosi akun jopa 80 prosenttiin puolessa tunnissa. Täydellinen ratkaisu pidemmille matkoille, sillä lyhyen pysähdyksen jälkeen voit jatkaa matkaa nopeasti. Jos lataat autosi yön yli - tai päivällä töissä - pikalataus ei ole tarpeen. Silloin akku latautuu myös hellävaraisemmin.
Se kuulostaa vielä tulevaisuudelta, mutta induktiivisen latauksen kehittäminen on jo käynnissä. Se, mikä on jo nyt yleistä älypuhelimissa, on pian mahdollista myös sähköajoneuvoissa. Sinun tarvitsee vain ajaa auto induktiiviselle latauspinnalle, ja latausprosessi alkaa. Siihen asti Opel tarjoaa kuitenkin jatkossakin kaapeli- ja wallbox-ratkaisuja, jotka mahdollistavat yksinkertaisen ja intuitiivisen latauksen kotona ja tien päällä.
Latausjärjestelmät
Sähköautoa ladattaessa tehdään ero tasavirran (DC) ja vaihtovirran (AC) välillä. Tasavirtaa käytetään pikalatauksessa. Tämä on erityisen käytännöllistä, jos haluat välttää pidempiä pysähdyksiä, sillä sähköauton akku voidaan ladata 80 prosenttiin noin 30 minuutissa.
Vaihtovirtaa käytetään tavalliseen lataukseen. Sitä käytetään kaikkialla Euroopassa kotitalouksien sähköliitännöissä, ja se sopii erinomaisesti sähköautojen lataamiseen.
Sähköauton akku voi periaatteessa ottaa vastaan vain tasavirtaa, joten sähköverkosta tuleva vaihtovirta on muunnettava etukäteen.
Lisäksi tehdään ero yksivaiheisen ja kolmivaiheisen latauksen välillä. Yksivaiheinen on kotitalouksien sähköverkko suojapistorasioineen. Sen keskimääräinen latausteho on 2,3 kW 230 V:n jännitteellä ja 16 A:n virranvoimakkuudella. Sähköauton nopeaan lataamiseen tarvitaan kuitenkin vähintään 3,7 kW:n teho. Tätä tarkoitusta varten on olemassa kolmivaihepistorasioita. Näiden jännite on enintään 400 V ja virranvoimakkuus 16 A tai 32 A. Latausteho on tällöin 11 kW:n ja 32 kW:n välillä. Latausteho on 11 kW:n ja 22 kW:n välillä.
CEE-standardin mukaan yksivaiheiset pistorasiat ovat sinisiä ja kolmivaiheiset pistorasiat punaisia. Niin sanotut tyypin 2 pistorasiat ovat nyt EU:n laajuinen standardi. Vastaava ns. Mennekes-pistoke mahdollistaa sähköautojen 1- ja 3-vaiheisen latauksen.
Tulevaisuuden aiheena on niin sanottu kaksisuuntainen lataus, jota varten tarvitaan erityisiä seinärasioita. Tällöin energianvaihto tapahtuu kahteen suuntaan. Jos auto on ladattu eikä sillä ajeta, akun energiaa voidaan käyttää kotitalouden sähkönsyöttöön - tai syöttää takaisin verkkoon.
Myös tämä voisi kiinnostaa sinua
Hyödyllistä tietoa kotilatauksesta
Miten sähköauton lataaminen toimii?
Sähköauton akku voi ottaa vastaan vain tasavirtaa (DC), joten sähköverkosta tuleva vaihtovirta (AC) on muunnettava. Jos tämä tapahtuu auton sisäisen laturin kautta, sitä kutsutaan vaihtovirtalataukseksi. Jos tämä tapahtuu latausasemassa olevan tasasuuntaajan avulla, sitä kutsutaan tasavirtalataukseksi.
Vaihtovirtalatauksessa käytettävissä oleva latausteho voidaan laskea tämän kaavan mukaan: Latausteho = vaiheet x jännite (V) x virranvoimakkuus (A). Ratkaisevia tekijöitä ovat siis käytettävissä oleva verkkojännite, ampeerimäärä ja se, käytetäänkö yksi- vai kolmivaiheista latausta.