Skip To Content
Julkinen lataus

Lataaminen julkisilla latausasemilla

Suomessa on vuonna 2023 yhteensä noin 1700 julkista latauspistettä. Pienellä suunnittelulla pidempien matkojen kulkeminen sähköautolla ei siis todellakaan ole ongelma.

Lataaminen liikkeellä - niin helppoa se on

Kun olet liikkeellä sähköautosi kanssa, voit ladata akkua 1 700 julkisesti saatavilla olevassa latauspisteessä. Aktivoi latauspiste yksinkertaisesti sovelluksen, RFID-kortin tai QR-koodin avulla. Tarvitaan kaapeli, jossa on sopiva sovitin. Huomioi, onko pistorasiassa 16 vai 32 ampeeria. Riippuen ampeerin tehosta ja siitä, kuinka monta vaihetta liikkuvassa latauspisteessä on, sähköautosi voidaan sitten ladata jopa 22 kilowatin teholla.
Julkiset latausasemat
Julkisia latausasemia, joissa voit ladata sähköautosi, on yhä enemmän. Supermarketit, pysäköintialueet, julkiset tilat ja hotellit tarjoavat yhä useammin latausasemia pysäköintialueillaan. Verkkopohjainen maksaminen älypuhelinsovelluksen kautta on yhä suositumpi latausasemien ylläpitäjien keskuudessa. Latausasemalla skannataan esimerkiksi QR-koodi. Sitten sinun tarvitsee vain rekisteröityä ajoneuvon käyttäjäksi sovelluksen kautta - koska maksutapa on tallennettu sovellukseen. 
Ilmaiset latausasemat
Ilmaisia latausasemia voi olla enemmän kuin luuletkaan: monet yleishyödylliset laitokset, kaupungintalot, kunnat, ravintolat, hotellit ja vähittäiskaupat tarjoavat ilmaisia latausasemia oleskelusi tai ostoksesi ajaksi. Ehkä jopa työnantajasi tarjoaa ilmaisia latausasemia tai siirrettäviä wallboxeja sähköautoille? Joka tapauksessa kannattaa ehkä kysyä. 

Maksaminen julkisilla latausasemilla

Miten lataaminen julkisilla latausasemilla oikeastaan toimii? Mitä minun on otettava huomioon ja miten saan latauksen? Vai onko loppujen lopuksi parempi hankkia hitaan latauksen Mode2-latauskaapeli. Löydät kaikki tärkeät tiedot täältä.
Latauskortit

Jos haluat ladata sähköautosi julkisella latausasemalla, tarvitset usein latauskortin. Voit tilata sellaisen nopeasti ja helposti haluamasi palveluntarjoajan verkkosivustolta. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan, miltä palveluntarjoajalta latauskortin ostaa. Markkinoilla on tällä hetkellä yli 200 palveluntarjoajaa, joten latauskustannuksissa on toisinaan suuria eroja - eivätkä kaikki kortit toimi kaikilla latauspisteillä.

 

Muuten myös henkilökohtaisilla ajotottumuksillasi on merkitystä latauskorttisi valinnassa: Esimerkiksi usein ajaville latauskortti, jossa on kuukausittainen perusmaksu, on suositeltavampi, koska siitä aiheutuu vähemmän tai ei lainkaan kustannuksia yksittäisestä latauksesta. Jos taas olet satunnaiskuljettaja, prepaid-latauskortti on todennäköisesti järkevämpi vaihtoehto.

 
Laskutusjärjestelmät

Julkisten latausasemien tarjoajien suuri määrä tarkoittaa valitettavasti myös sitä, että on olemassa suuri määrä erilaisia laskutusjärjestelmiä. Laskutuksen perustana käytetään joko latauskorttia tai lataussovellusta. Yleensä laskutus perustuu joko peruskuukausimaksuun tai prepaid-tariffiin, mutta laskutus voi perustua myös muihin hintakomponentteihin.

Tällaisia ovat mm:

  • Latausaika: Sinua laskutetaan koko siltä ajalta, jonka sähköautosi on kytkettynä latausasemaan.
  • Latausmäärä: Maksat latausmäärästä eli kWh:sta, jonka sähköautosi on ladannut.
  • Aloituslataus: Kertamaksu, joka veloitetaan kunkin latauksen alkaessa.

 

Jotkin palveluntarjoajat yhdistävät näitä laskutustyyppejä myös keskenään tai perusmaksun lisäksi, esim. perusmaksu plus latausmäärä tai käynnistysmaksu plus latausaika.

 
Flex-latauskaapeli

Kun autossa on Flex-latauskaapeli, voit aina olla täysin rentoutuneena tien päällä. Latauslaite otetaan yksinkertaisesti mukaan tavaratilaan, ja lataus tapahtuu joustavasti ja turvallisesti missä tahansa: ystävien luona pihatiellä, työpaikalla maanalaisessa parkkihallissa ja jopa kotona - optimoidulla jopa 22 kW:n teholla teollisuuspistorasioissa sekä kaikissa tavanomaisissa kotitalouspistorasioissa.


Vinkkimme: Flex-latauskaapeli ei ole käytännöllinen vain tien päällä, vaan se on myös hyvä ja turvallinen vaihtoehto seinärasian asentamiselle autotalliin tai kotiin. Sinun on kuitenkin punnittava, kumpi malli on kustannustehokkain: Flex-latauskaapeli kertaluonteinen hankintahinta, mutta korkeammat sähkökustannukset ja pidempi latausaika, vai verrattain korkeammat kustannukset kotilatausaseman hankinnasta ja asennuksesta, mutta lataus on siinä tapauksessa halvempaa. 

 

Muita latausvaihtoehtoja

Lataatpa sitten sähköautosi maanalaisessa parkkihallissa olevalla latausasemalla, työnantajasi tarjoaa latausta varten seinälaatikon tai haluat yksinkertaisesti ostaa itse kotilatausaseman kotiisi. Selvitä kaikki, mitä sinun on tiedettävä.

 

Latausasemat maanalaisissa autohalleissa
Sähköautojen latausasemien asentaminen maanalaisiin parkkihalleihin - tämä on maanalaisten parkkihallien ylläpitäjien tarjoama nykyaikainen palvelu. Kun takavuosina vielä oltiin huolissaan palontorjunnasta, lupia ja erityisiä palontorjuntatoimenpiteitä ei useinkaan enää tarvita. Muutamia asioita on kuitenkin syytä ottaa huomioon. 

Rakennuksen omistajana kannattaa tutustua autotalleja koskeviin paikallisiin lakeihin ja määräyksiin. Palontorjuntaohjelman lisäksi tulisi tehdä myös riskinarviointi. Sähkösuunnittelija tarkistaa paikkakuntakohtaiset vaatimukset kussakin yksittäistapauksessa ja osaa arvioida vähimmäisvaatimukset oikein. Sähkösuunnittelijan lisäksi ennen latausaseman asentamista on yleensä suositeltavaa ottaa mukaan asianomainen verkonhaltija. Erityisesti arvioitaessa samanaikaisuuskerrointa, jossa otetaan huomioon, kuinka monta sähköautoa latautuu rinnakkain.


Vaikka yleistä velvoitetta ei olekaan, on aina järkevää ilmoittaa jopa pienemmän, 3,7 kW:n wallboxin liittämisestä. Näin varmistetaan järjestelmän rekisteröinti verkkoliittymään, ja tulevat verkkokuormat voidaan havaita etukäteen.

Kaupallisen latausaseman käyttö
Erinomainen tapa houkutella korkeasti koulutettuja työntekijöitä on, kun yritykset asentavat latausaseman, jonka avulla henkilöstö voi ladata sähköautonsa ilmaiseksi. Yrityksille tästä voi olla jopa veroetuja: toisin kuin työntekijöille annettavista bensiini- tai dieselkorteista (joita pidetään luontoisetuina), sähköautojen lataamisesta ei aiheudu veroja. 
Vielä muutama vinkki yrittäjille, jotka käyttävät sähköautoa (tai pistokehybridiä) työsuhdeautona: autokustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin polttomoottoriautolle. Sähköauton lataamisesta aiheutuvien sähkökustannusten määrittäminen voi kuitenkin olla vaikeampaa. Vinkkimme: pelkästään auton lataamiseen käytettävän latausaseman asennuskustannukset yhdessä sähkömittarin asennuksen kanssa ovat verotuksessa vähennyskelpoisia liikekuluja.
Kotien latausasemien vertailu
Kotilatausasemaa ostaessa on otettava huomioon muutamia asioita: Perusmallit eroavat toisistaan niiden tarjoaman tehon suhteen: 11 kW tai 22 kW. 22 kW:n wallbox lataa sähköautosi kaksi kertaa nopeammin - mutta jos voit ladata sähköautosi aina esimerkiksi yön yli, 11 kW:n ratkaisu on täysin riittävä. 11 kW:n wallboxilla tapahtuva ajallisesti intensiivisempi lataus myös suojaa akkua huomattavasti - ja pidentää siten sen käyttöikää. 
11 kW:n ja 22 kW:n wallboxien välillä on toinenkin ero: edellisestä on vain ilmoitettava verkonhaltijalle, jälkimmäinen on myös hyväksyttävä. Jos käytät sähkökäyttöistä pakettiautoa tai sähköistä huoltoajoneuvoa - joiden on oltava nopeasti taas käyttövalmiina - 22 kW:n wallbox voi olla edullinen.

Hyödyllistä tietoa lataamisesta tien päällä

Miten löydän sähköautojen latausasemat?

Suomessa on vuonna 2023 yhteensä noin 1700 julkista latauspistettä. Pienellä suunnittelulla pidempien matkojen kulkeminen sähköautolla ei siis todellakaan ole ongelma.

Miten löydän sähköautojen latausasemat?

Ennen kuin matkustat pitkän matkan, suosittelemme, että vilkaiset karttaamme tai latausasemien yleiskatsausta. Sieltä löydät varmasti riittävästi latausasemia, jotta saat sähköautosi mukavasti perille.

Kuinka paljon sähköauto maksaa kuukaudessa?

Opel Mokka-e:n kulutus on noin 18 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Nykyisellä (vuoden 2023) sähkön hinnalla 10,00 senttiä/kWh 18 kilowattituntia maksaa yhteensä 1,8 euroa. Tankkaus on siis halvempaa kuin bensiinimoottorilla. Jos verrataan muita kustannuksia, kuten huolto- ja kunnossapitokustannuksia, veroja ja vakuutuksia, sähköauto tulee tässäkin suhteessa edullisemmaksi.

Kuinka suuri on sähköautojen latausvirta?

Se riippuu siitä, mitä latausvaihtoehtoja ja missä lataat. Vaihtovirtalatausasemat tarjoavat yleensä 11-22 kW:n lataustehoja. Yhdistelmälatausasemat tarjoavat tällä hetkellä jopa 43 kW AC-tasavirtaa Type 2:lla ja jopa 150 kW DC-tasavirtaa CSS:llä ja/tai CHAdeMO:lla.

Et vielä löytänyt oikeaa tietoa?

Sähköautot ja latauskulut
Lue lisää
Sähköautot ja latausajat
Lue lisää