Hyödyllistä tietoa sähköautojen toimintasäteestä
Ajat, jolloin sähköautot olivat hyviä vain lyhyille matkoille, ovat jo kauan sitten ohi
Akkujen kantama kasvaa
Kuinka sähköinen toimintamatka lasketaan.
Sähköautojen toimintasäteen maailmanlaajuisesti standardoitua mittausmenetelmää kutsutaan nimellä "Worldwide harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure" - lyhyesti WLTP.
Joskus lukee myös NEDC: se viittaa ""New European Driving Cycle"", mutta tämä Euroopan testimenetelmä korvattiin WLTP:llä vuonna 2021.
Uusi WLTP-ajosykli antaa realistisempia kulutuslukuja, joissa otetaan huomioon tilanteet, jotka ovat lähempänä arkielämää kuin NEDC-standardi - paras tapa arvioida päivittäinen kulutuksesi.
WLTP tarkoittaa:
- Realistisempi ajodynamiikka ja ulkolämpötila
- Suurempi testin pituus
- Suuremmat keski- ja enimmäisnopeudet
- Vähemmän tyhjäkäyntiä
- Enemmän jarrutuksia ja kiihdytyksiä
Lue lisää NEFC- ja WLTP-mittausmenetelmistä täältä.
1 Yllä olevat arvot määritettiin WLTP-testimenettelyillä (asetus (EY) N:o 715/2007 ja asetus (EU) N:o 2017/1151). Todellinen vaihteluväli voi vaihdella jokapäiväisissä olosuhteissa ja riippuu useista eri tekijöistä, erityisesti henkilökohtaisesta ajotyylistä, reittiolosuhteista, ulkolämpötilasta, lämmityksen ja ilmastoinnin käytöstä, lämpöesikunnostuksesta.
Sähköisen kantaman testausmenetelmä.
Maailmanlaajuisesti sähköautojen toimintasäteelle on kaksi yleistä testimenettelyä: WLTP (Worldwide harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure) ja EPA (United States Environmental Protection Agency). Molemmat määrittävät tietonsa hyvin lähellä arkipäivän käytäntöä.
NEDC-testissä, jota käytettiin Euroopassa vuoteen 2020 asti, testimahdollisuudet eivät olleet yhtä realistiset: keskinopeus oli 34 km/h, ajoneuvon kuormana oli vain 100 kg (mikä ei vastaa edes kuljettajaa ja matkustajaa), eikä todellisia olosuhteita, kuten lämpötilaa, sääolosuhteita ja ajotapaa, otettu huomioon.
Nykyisin yleisesti käytetyt kaksi testimenetelmää antavat paremmat mahdollisuudet arvioida sähköauton toimintasäde realistisesti: Keskinopeus on 46,5 km/h (maksimi 131 km/h), ja testin kestoa on pidennetty 21 minuutista 30 minuuttiin.
WLPT:ssä tutkitaan myös kaikki saatavilla olevat moottori-vaihteisto -yhdistelmät sekä lisävarusteet, jotka vaikuttavat myös ajoneuvon painoon ja aerodynamiikkaan. Lisäksi mittaukset tehdään 23 °C:n lämpötilassa ja myös 14 °C:n lämpötilassa, joka vastaa Euroopan keskilämpötilaa.